Elbilen nu och då

Som äkta elbilsnörd intresserar jag mig även för dess historia, visste du exempelvis att den första elektriskt drivna vagnen skapades redan år 1842 av skotten A. Davidsson? Tyvärr slog inte elbilarna igenom på den tiden eftersom det var mycket problematiskt att bygga eldepåer där man kunde ladda upp bilden. Batterierna var också outvecklade under elbilens barndom och elbilarna kunde bara köra cirka 3-4 mil på en laddning. Väldigt synd tycker jag, hade elbilen slagit igenom redan från början hade vi kanske sluppit den för miljön katastrofala förbränningsmotorn.

Sin första blomstring fick elbilen i USA där den konstruerades 1891 av William Morrisson och i början av 1900-talet gjorde man också ett försök att exportera dem till Europa, tyvärr utan framgång eftersom förbränningsmotorn var på frammarsch.

1889 konstruerades faktiskt till och med en elektronisk stridsvagn i Storbritannien av Ratcliffe Ward som redan året innan hade uppfunnit en elektrisk buss. Tyvärr konkurrerades även elbussarna ut av de bensindrivna bilarna.

Idag har vi all möjlighet att ta fram säkra, snabba och pålitliga elbilar som dessutom är mycket mer skonsamma för miljön än de vanliga bensin och dieseldrivna bilarna, jag hoppas innerligt att elbilen inte är någon fluga och att det med tiden kommer att konkurrera ut bensinbilarna. Mina förhoppningar ser dessutom rätt ljusa ut, elektricitet är det som allmänt ses som ersättningen för fossila bränslen i framtiden och forskningen pågår med snabba framsteg och i stor utsträckning. Det kanske viktigaste forskningsområdet är batterier där man har gjort enorma framsteg de senaste åren.

Det finns undersökningar som visar att bilresor i Sverige idag i hälften av fallen utgörs av sträckor som är kortare än 5 km. Tänk vad vi hade kunnat skona miljön om alla hade kört de sträckorna med elbil istället! Elbil drar till skillnad från bensindrivna bilar mindre energi i stadsmiljö än på motorvägen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *